1. Обща характеристика на обкръжаващата среда на банките
А. Определение на понятието обкръжаваща среда - обкръжаващата среда е съвкупност от фактори, които оказват въздействие върху
поведението на банковата организацията. Под поведение на организацията се разбира
реакцията и решенията на нейното висше ръководство спрямо въздействието на
външната среда.
Същевременно банката съществува и функционира като ползва ресурси от обкръжаващата среда и реализира своите услуги, задоволявайки потребностите на своите клиенти.
Същевременно банката съществува и функционира като ползва ресурси от обкръжаващата среда и реализира своите услуги, задоволявайки потребностите на своите клиенти.
Понятието “обкръжаваща среда” се разглежда в широк смисъл, като всичко,
което “обгражда и съдържа” една институция. Но всъщност средата е съвкупност от
ранжирани по определен начин системи със своя идентичност, интереси и цели.
Това са хора, бизнес организации, институции и др.
Най-съществената част на фирмената околна среда са
стейкхолдерите (заинтересовани страни). За пръв път понятието се употребява
през 1963 г. в меморандум на Научно-изследователския институт в Станфорд. С
него се представят всички онези групи, без чието присъствие по-нататъшното
съществуване на една организация е застрашено. Те по-конкретно могат да са
отделно лице, група лица или различни по големина и правен статут организации,
които оказват решаващо влияние върху дефинирането на продуктовия асортимент, или
пък техните интереси са особено важни за състоянието и ефективността на
организационната структура и процесната организация на банките.
Разграничават
се следните видове стейкхолдери:
- Пазарни” и „непазарни” стейкхолдери. Първите
установяват и поддържат преки контакти в разменните си отношения с банките.
Това са служителите, акционерите, доставчиците и клиентите. За разлика
от тях втората група не поддържа такива взаимоотношения, но може да въздейства
или да изпитват въздействие на/от дейността на банката. Тук се включват широката
публика, правителството, общините, бизнес групи, медии.
- Основни - непосредствено заинтересовани и засегнати
от дейността (резултатите), и второстепенни- имат по-широк (публичен) или
специален интерес. Корпоративните стейкхолдери се разграничават още на ключови,
стратегически и други. По принцип
ключови за една бизнес организация са акционерите, клиентите, служителите и
обществото.
- Подкрепящи стейкхолдери - надзорен съвет, среден
мениджмънт, мотивираните и доволни служители, доставчиците и др. Те притежават
висок потенциал за коопериране и не застрашават позициите на банката;
- Маргинални (малко значими) стейкхолдери, за които е
валидна максимата “нито-нито”, т.е. те не са нито кооперационен партньор, нито
застрашаващ банката фактор. Това са например съюзи за защита на потребителите и
традиционните акционери;
- Неподкрепящи стейкхолдери - конкуренти, браншови
профсъюзи, органи на централната и местната администрация, медиите и други.
Спрямо тях се дефинират дефанзивни стратегии, с чиято помощ може да се редуцира
негативното им влияние (съзнателно отстъпление от определени бизнес полета,
лобиране срещу приемането на нормативни актове, насочени срещу досегашното
статукво на фирмата и т.н.);
- Обещаващи стейкхолдери, чиято идентификация и
склонност към коопериране с фирмения мениджмънт се установяват изключително
трудно. В един момент те проявяват кооперационна готовност, но в следващия
могат да бъдат сериозна заплаха. Това са например клиентите; служители, които
съзнават, че техният потенциал не се използва пълноценно;
предприятия-доставчици и др. Спрямо последните се препоръчва стратегия на
сътрудничество, например чрез създаването на съвместни предприятия
(Joint-Ventures). Заради нарастващото значение на институционалните
инвеститори, към тази група принадлежат още т.нар. ентусиазирани (активни)
акционери, които предявяват по-високи претенции за влияние върху
стратегическата ориентация на предприятието.
Б. Обща характеристика на факторите на обкръжаващата среда
Променливост на външната среда - всяко изменение на действието на един от факторите, въздейства върху останалите фактори. Средата се оценява като устойчива, когато появата на конкуренти е по-рядко срещано явление, когато обществените групи на въздействие са пасивни, когато самите конкуренти не променят своята политика на водене на бизнес, когато не се забелязват особено ярки прояви на промяна в други фактори на външната среда като потребителите, например. Относно сложността на външната среда - една организация се намира в по-сложна външна среда, когато са налице по-голям брой фактори на външната среда, които оказват влияние на дейността на организацията. Организации, работещи в не много сложна среда имат преимуществото да реагират само на няколко фактора при вземането на решения, а организациите, които функционират в по-сложна външна среда, се нуждаят и от по-сложна организационна структура.
Средата на съвременните банки е подложена на радикални промени, които постоянно „притесняват” мисленето и поведението на техните ръководства:
- Бумът в технологиите (информационни, софтуерни, комуникационни);
- Интернационализацията, глобализацията, либерализацията и дерегулирането на икономиките, политиките и бизнес стратегиите;
- Промяната в ценностните системи, включително в индивидуалното и корпоративното мислене;
- Социо-демографските промени, рефлектиращи върху профила на клиентите, служителите, бизнес партньорите;
- Организационно-структурните и процесните иновации на националните и международните финансови пазари
Неопределеността
на външната среда - функцията е на обема на информацията, с която разполага
ръководството на организацията, по повод на действието на конкретен фактор или
съвкупност от фактори, принадлежащи на външната среда. Ако информацията е малка
или има съмнение за нейната точност, външната среда става по-неопределена.
Когато ръководството разполага с адекватна информация, тази неопределеност е
по-малка. Стратегическите решения се вземат в условия на неопределеност и това
е един сериозен проблем за мениджърите. Чрез подходящи анализи обаче, тази
неопределеност може значително да се намали. Неопределеността на външната среда
нараства с нейната сложност и динамика.
2. Влияние на факторите на обкръжаващата среда
Факторите,
които принадлежат към външната среда въздействат с различна сила през отделни
периоди от време върху поведението на организацията. Те могат да бъдат
дефинирани и като „непредвидени обстоятелства“, които или помагат, или пречат
за достигане на целите на организацията. Факторите
могат да се разделят в две основни групи:
А. Факторите
на микросредата на банката - при микросредата
факторите които действат са вътрешни за институцията и в голяма част именно
банката е длъжна да ги насочва и управлява в посока, отговаряща на нейните
стратегии и цели.
Елементи
на микросредата са: доставчици, посредниците, конкурентите, клиентите,
контактните аудитории.
- Взаимоотношения
на банката с доставчиците
- Доставчици на информация - Поради нематериалния характер на банковите услуги, доставчиците на необходимите материали за дейността на банката са свързани с доставка на информационни продукти. Доставчикът на тези продукти е много важен за банката - мотивите за избор на доставчик са различни, но не винаги качеството на продукта се поставя на първо място. С течение на времето малките доставчици се изместват от банковия пазар и там се настаняват големи фирми, които предлагат широка гама от информационно управленски модули. Сериозно внимание се обръща на качеството и функционалните параметри на предлаганите информационни системи и модули, като се следи дали чрез тяхното внедряване ще се обхванат всички необходими дейности на банката;
- Доставчиците на банково оборудване - компютри, консумативи, офис оборудване. При избора на подходящ вид техника и оборудване банките трябва да се съобразяват освен с тяхното качество и функционални възможности също и със своя бюджет. В тази насока подбора на доставчици зависи и от политиката, която води банката в областта на обновяването на техниката и от нейните финансови възможности;
- Доставчиците на материали за строителство, реконструкция и модернизация на банковите сгради - стремежът е сградите да бъдат реконструирани и модернизирани така, че да вдъхват доверие и сигурност на клиентите и чувството, че парите им за защитени. Реконструирането и модернизирането на сградите трябва да става след консултация със специалист по т.нар. банков мърчандайзинг.
- Посредници
на организацията - Това
са фирми или индивиди, които подпомагат в дистрибуцията и продажбата на стоките
им и в извършването на различни други дейности, като изследвания, реклама,
финансиране и др.
- Фирмите физически дистрибутори, подпомагат предприятията в складирането и, съхраняването и транспортирането на стоките до потребителя. Те са складови и транспортни;
- Фирмите за маркетингови, информационни и други услуги са специализирани в извършването на различни изследвания, консултации, провеждането на рекламни кампании, информирането на обществеността, доставка и обработка на информация и др. Специализираните фирми имат предимството, че постигат желаните резултати в съответната област с по-малко разходи.
- Потребители - Услугите
на доставчиците, търговските организации, физическите дистрибутори, финансовите
организации и фирмите за специализирани услуги се ползват от организацията с
цел по-доброто обслужване на потребителите и и така постигане на целите и
задачите и. Организацията трябва да е наясно какви са потребностите и изискванията
на потребителите и. Тя трябва да изследва какво е поведението им, какво влияе
върху него, как те взимат решения за покупка и т.н. Без такава информация
организацията не може да постигне добри резултати в пазарни условия.
- Конкуренти - те
оказват голямо влияние върху дейността на организацията върху избора им на цели
и стратегии за постигането им. Затова конкурентите трябва да се идентифицират и
изучават.
- Общественост - това
е всяка група в обществото, която проявява реален или потенциален интерес към
дейността на организацията и може да оказва определено влияние върху нея.
Съществуват
три основни типа такива обществени организации:
- Чиито
интереси съвпадат с тези на фирмата (финансовите кръгове);
- Обществени
организации, от които се интересува фирмата, но които обикновено не се
интересуват от дейността и (средствата за масова информация);
- Обществени
организации, които се интересуват от дейността на фирмата, но тя не се
интересува от тях (организации и съюзи за защита на потребителските
интереси).
Б. Влияние
на факторите на макросредата на банките - това
са макроусловията, които влияят на банките както пряко, така и опосредствено
чрез елементите на микрообкръжаващата среда, върху която действат. Фирменото
ръководство не може да им въздейства, единственото, което може и трябва да
направи, е да адаптира дейността на организацията към тях.
Организацията не може да й окаже контрол, може само косвено да влияе и да я променя. В този смисъл управлението на организацията е зависимо от външната среда, затова и управленските решения на мениджърите следва да са съобразени с нея. Тя, като открита система, зависи от останалия свят по отношение на доставка на ресурси, енергия, кадри, а също така и потребители. Висшето й ръководство трябва да идентифицира онези фактори от външната среда, които са съществени за нея. То трябва да реагира и по подходящ начин на външните въздействия.
Макро-обкръжаващата
среда на организацията се състои от шест основни елемента:
- Демографски условия
- Ръст
на населението. Тои е пряко свързан с ръста на потреблението но и в същото
време с потреблението на ресурси, което пък води до промяна в
прозводствените разходи;
- Географско
разпределение и мобилност на населението. Тези фактори въздействат не само
върху териториалното разпределение и размерите на пазарите, но и върху
потребностите на потребителите;
- Гъстота
на населението. Тя до голяма степен определя размера и поглъщаемостта на
пазара;
- Възрастови
изменения на населението. Те водят до промени в изискванията и
потребностите на купувачите;
- Раждаемост.
Пряко зависят някои отрасли от нея като тези за бебешки храни и дрехи,
играчки и др.;
- Промени
в семейството;
- Други демографски условия са полът, етническата група, религиозна принадлежност и т.н.
- Икономически
условия - пазарът
на фирмата се състои от хора, които имат определена покупателна способност.
Покупателната способност зависи от четири основни фактора : текущите доходи,
спестяванията, цените и възможностите за получаване на потребителски кредит.
-Природни
условия - проблемите
с екологичното замърсяване, дефицитът на суровини и промените в природните условия трябва да се взимат в предвид.
-Технологичното
развитие (наука) - Промените
в науката и техниката водят до големи промени в живота и потребностите на
хората.
-Политически
и правни условия
- Търговското
законодателство - три са основните му цели: да защитава фирмите една от
друга (закони за защита на конкуренцията, антимонополни и др.), да
защитава потребителите и да защитава интересите на обществото;
- Правителствени
организации и агенти, чиято дейност е свързана с бизнеса - организации по
качеството и цените, бюра по труда и заетостта и др;
- Възможностите на различните заинтересовани групи (лобитата). Те влияят върху правителствените организации и законодателството.
-Социални
и културни условия - обществото
се разграничава на социални групи, култура и субкултура, бит традиции. Тези
фактори са доста устойчиви и формират различни потребности.
И
накрая трябва да отбележим още веднъж, че елементите на макро средата и
конкурентите не могат да бъдат управлявани от банката и затова тя трябва да се
съобразява с тях, адаптирайки се.
Организациите
често стават жертва на бързо изменящите се условия на обкръжаващата ги среда.
Те нямат възможност да изменят средата и затова трябва да се адаптират към нея
с цел оцеляване и по-нататъшно развитие. Изменящата се обкръжаваща среда обаче
не предоставя само заплахи за организацията, но и благоприятни възможности за
развитие, от които тя трябва да съумее да се възползва навреме. Поради тази
причина непрекъснатото следене, изучаване и анализиране на въздействията на
средата, както и тяхното прогнозиране, са важни за съществуването на
организацията и текущото актуализиране на фирмените планове.
3. Изменения в банковия мениджмънт в края на XX в.
Развитието
и усъвършенстването на банковото дело предизвиква съществени количествени и
качествени изменения и на банковия мениджмънт, т.е. на методите и начините на
управление на банковата дейност.
От
средата на XX век в банковото дело се извършва истинска революция, която намира
израз в следните закономерности:
1. Концентрация
на банковия капитал чрез масови сливания, вливания, окрупняване на
банки, в резултат на което се намалява
броя на банките в отделните страни.
2. Намаляване
на относителния дял на собствения капитал в общия размер на банковия
капитал. Причините за това е по-бързият темп на растеж на мобилизианите от
банките депозити и предоставените кредити в сравние с темповете на растеж на
собствения капитал, предизвикан от депозитната емисия, използването на
специални системи за гарантиране на влоговете, нарастване на размера на
доходоносните активи, както и нарастването на абсолютния размер на собствения
капитал.
3. Изменение
на състава и структурата на привлечения капитал в посока на увеличаване на
дела на кредитите – банкови и облигационни и намаляване на дела на депозитите в
общия му размер.
4. Намаляване
на относителния дял на първичните резерви – касовата наличност и приравнените
към нея средства и в това число на свръхрезервите в общия размер на активите в
резултат на повишаване на дела на по-рисковите и по-доходоностни активи, както
и на внедряване и увелиаване на пасивните репо-операции, осигуряващи им
средства за осигуряване на текущата им ликвидност;
5. Увеличаване
на банковите операции и услуги, което разширява обхвата на банковия
мениджмънт и в области и услуги, които нямат чисто банков характер
6. Междубанковата
конкуренция засилва своята острота, в резултат главно на техническото
усъвършенстване, компютъризацията и въвеждането на редица нововъведения в
банковото дело;
7. Дерегулация
на банковото дело, продиктувана от либерализация на нормативната уредба,
което повишава агресивността на банковия мениджмънт.
8. Намаляване
на дела на специализираните банки, както и на различията между тях и
универсалните банки.
9. Изменения
в организационната структура на банките. Увеличаване на банковите услуги,
както и усложняване на банковата дейност пораждат възникването на нови звена –
дирекции и отдели в банките с цел повишаване на ефективността от използването
на банковите ресурси.
10. Намаляване
на относителния дял на кредитния портфейл
в активите на банките. Абсолютният размер на предоставените кредити
нараства, но поради увеличаване на броя на банковите продукти и услуги,
относителният им дял намалява;
11. Глобализация
на банковото дело, намираща израз в
разширяване на обхвата на дейността на банките, извън националните граници.
Създават се банкови филиали в чужбина и се увеличават чуждестранните банки,
функциониращи в рамките на дадена страна;
12. Изменение
на структурата на приходите и разходите на банките. Увеличава се приходите
и в това число доходите на
инвестиционните операции с ценни книжа, доверителни операции, комисионни от
многообразни други услуги. Нарастват и разходите на банките – лихвени, валутни
и други, чувствителни към промените на състоянието на пазара;
13. След
либерализацията на банковото дело се увеличава делът на активите и пасивите на
банките с променливи лихвени проценти, т.е. с лихвени проценти,
чувствителни към измененията на пазарните лихвени проценти;
14. Увеличава
се делът на задбалансовите позиции на банките, представляващи поети от
банките условни задължения и вземания, свързани с банкови гаранции, акцепти,
авали, непокрити акредитиви, дериватни инструменти – лихвени и валутни фючърси,
опции, суапи.
15. Повишаване
на степента на риска в банковото дело, породено от посочените по-горе
причини.
Няма коментари:
Публикуване на коментар